tirsdag den 23. december 2014

23.december

I dag er dagen! Dagen hvor jeg endelig kommer hjem til Danmark. Efter 155 dage udenfor Danmarks grænser. Det har været en helt fantastisk tid! Jeg aldrig nogensinde vil glemme. Jeg er dog glad for endelig i dag at sætte foden på dansk jord. Mens du læser dette sidder jeg enten i flyet mellem Island og København eller i toget mellem København og Herning. Så dagen står i transportens tegn.

Af en eller anden grund har jeg talt forkert. Jeg havde fået det til jeg var afsted i 23 uger, men sandheden er at jeg kun var afsted 23 mandage. Så denne her uge er teknisk set min 23 uge. Den er dog lidt svær at poste om da jeg endnu ikke har oplevet hele ugen og da jeg befundet mig det meste af tiden i et transportmiddel af en art.

Der er dog en ting begivenhed jeg er nødt til at dele med jeg. Min sidste aften i Toronto. Min sidste aften med de mest vidunderlig mennesker fra hele verden. I søndags havde vi nemlig den sidste fest hos Laurent. Den var dog mindre festlig og mere præget af Goodbye´s and See you soon end normalt, men det var en helt fantastisk aften, hvor jeg fik sagt See you soon til alle de vidunderlig mennesker der har været en del af min hverdag de sidste 4 måneder. Det er helt utrolig hvilket sammenhold man kan få i en gruppe af udvekslingsstuderende på så kort tid. Nogen af de har mennesker har jeg måske kun mødt 20 gange, men jeg føler stadig et fællesskab med dem, fordi vi var udvekslingstuderende sammen. Det er svært at forklare, men det har været fantastisk! Og jeg vil endnu igang opfordre alle! til at tage afsted. Jeg vil love at det vil være dit livs oplevelse.

En af mine bedste venner her Martin gav mig i går en udvalg af de bedste billeder af alt det vi har oplevet sammen i vores vennegruppe fra den første dage til det sidste fest i søndag. Du får her et lille udvalg, der giver et fantastisk indblik i de sidste 4 måneders vidunderlig oplevelser.

Det helle startede på en strand for snart 4 måneder siden.

Og så var der Algonquin park.

Med en kanotur.

En international middag. En helt almindelig onsdag.

En ganske almindelig onsdag, hvor ideen til Mexico turen blev født.

Den sidste strandtur inden det blev efterår.

Montreal i Solskin

Montreal i regn.

En ishockey kamp i Montreal.

Den første lille fest hos Laurent.

De bedste fester ever!

Som bare voksede

Og voksede!

Men du var altid sikker på en god aften.

Skandinavisk julehygge ( med en enkel østriger).

En af de utallige middage på Toronto´s mange restauranter.

Og så den sidste aften! Med alle disse fantastiske mennesker! 11 nationaliteter og 27 fantastiske mennesker!

4 helt uforglemmelig måneder! Med de mest fantastisk mennesker. Og tak til Martin for udlån af billeder!

mandag den 22. december 2014

22.december

2 dage til juleaften! Men endnu vigtigere det er i dag jeg flyver hjem hjem hjem!! Jeg lander godt nok først i Kastrup klokken 12.10 i morgen, men hvad betyder det, når man er på vej hjem. Dagens indlæg skal dog ikke handle om det men om min sidste uge i Mexico. En tid der har været en perfekt afslutning på mit udlandsophold og en god måde at få ladet batterierne op inden man kommer hjem til hverdagen.

Ugen startede godt ud med et besøg til ruinerne Tulum og Coba. På billedet ses Tulum, der er den eneste Maya ruin med udsigt til det Caribiske hav og en tidligere meget vigtig handelsstation for Mayaerne.

Udover at være utrolig smuk var Tulum også hjem for en større flok leguaner.

Mayaerne var vidst ikke så høje.

Så til dagens højdepunkt Coba! Som har en af de få pyramider man må bestige. Pyramiden er også en af de højeste i området.

Hvilket jeg selvfølgelig så gjorde

Og udsigten var bestemt det hele værd.

Dagen efter bød på en ligeså stor oplevelse, nemlig snorkling i denne skønne lagune i Akumal. Desværre har jeg ikke noget vandtæt kamera så kan ikke vise jer hvad der gemmer sig under vandoverfladen.

Og som I kan se var det en yderst tilfreds Majbritt bagefter!

Dagen efter slappede vi af i Cancun med at besøge den lokale ruin. Rigtig skulle vi have været på det lokale Maya museum, men det var desværre lukket pga. ombygning, men det var dog heldigvis åben fredag den sidste dag jeg var i Cancun, hvor jeg fik det set. Et museum der helt klart kan anbefales giver en god introduktion til Maya kulturens historie.

Og så lige endnu et billede af en af Cancun´s fantastiske smukke strande.

Torsdag var jeg alene på tur, fordi Caroline var taget tilbage til Canada og Johannes ikke havde lyst til at komme med så tog alene til Cozumel Mexico´s største ø. Færgen sejler fra Playa del Carmen, så havde lige et morgenstop her inden turen gik videre.

I Mexico er der generelt rigtig mange WV´er fordi der er en WV fabrik og på Cozumel var der helt vildt mange Bobler ved ikke helt hvorfor, men charmerende er de i hvert fald.

På Cozumel lejede jeg en cykel for at kunne kommet lidt rundt og der var endda en cykelsti, hvilket er første og eneste gang jeg så det i Mexico.

Så jeg fik mig i skøn cykeltur på 20 km langs kysten. Det var dog lidt hårdt at komme igang igen efter næsten ikke at have rørt en cykel de sidste par måneder.

Og så en skøn solnedgang inden jeg tog færgen hjem igen.

søndag den 21. december 2014

21.december

Vi nærmer os jul og datoen for min afrejse mod Danmark, men inden turen går fra Toronto til Herning/Sepstrup/Aalborg via Reykjavik og København skulle jeg jo en lige en smuttur forbi Mexico nærmere bestemt Yucatan halvøen, hvilket er et sted jeg klart kan anbefale til alle! Jeg har  tilbragt en uge fyldt med sol, varme og oplevelser, fordi der er sket så meget i den her uge og jeg ikke har skrevet om det før på bloggen bliver dagens indlæg en smule længere I er vant til, men håber I er klar på at se og høre om mine oplevelser i Mexico.

Jeg starter fortællingen med dette billede fra vores første dagstur onsdag, hvor jeg gjorde noget så atypisk for mig som at tag en bustur, hvor alt var arrangeret. Turen startede ud med et stop i Valladolid, som er en gammel koloni by med denne fine kirke.

Hele formålet med turen var Chichen Itza en af verdens 7 nye vidunder. Et sted der helt klart er et besøg værd, selvom jeg dog ikke helt forstår hvorfor det lige er denne ruin af alle Maya ruinerne, som er kommet på denne liste. Den er dog helt bestemt et storslået syn.

En del af at rejse er at smage det lokale køkken og der er Mexico ikke den værste destination. Et af de bedste steder jeg har spist er dog i hotellets restaurant, hvor jeg fik denne lokale suppe hvis navn er soup de lima.

Cancun er kontrasternes by, der er alt fra smukke strande, store luksus hoteller til fattige og slidte kvartere.

Det er tydeligt at se at byen er vokset op rundt om hotelzonen da der ikke foregår meget ind i byen på trods af at der skulle leve 700.000 i området. Vi fandt dog et lille lokalt markedet.

Byen har dog også smukke området, selvom de sjovt nok alle sammen er i turistområdet. Blandt andet denne lille park med udsigt over Mangroven. Man skulle kunne være heldig at se en krokodille. Vi var dog ikke så heldige.

Et andet smukt sted på en af Cancun´s mange strande. Af en eller anden grund minder det her træ mig om Yggdrasil eller livstræet fra den nordiske mytologi.

Jeg tænkt der også hellere måtte være et billede af mig så I kan se jeg har været der. Mit kamera er pga. skærmen blevet døbt selfie-kameraet, fordi det faktisk er det der er nemmest at tage, hvis man skal være nogenlunde sikker på hvad man tager et billede af.

Dette billede er taget på en skildpadde farm på Isla Mujeres en hyggelig lille ø ikke så langt fra Cancun. Stedets formål er at det tager sig af skildpadderne de første par år af deres liv, hvor den største procent del af dem normalt dør, hvorefter de sætter dem ud i naturen, når de blevet større og deres overlevelseschance derfor er bedre.

Isla Mujeres kystlinje. Et rigtig godt sted at gå sig en tur udsigten er i hvert fald helt i top.

Isla Mujeres var dog langt fra den eneste ø vi har besøgt i den her uge. Dagen efter havde vi bestilt en tur til Isla Contoy, der er en Nationalpark, hvor der kun må komme 200 besøgende om dagen. Dette billede er fra da vi sejler ud fra Cancun, synes udsigten var så fin med det gigantiske flag.

Noget af det fedeste ved turen var at de i løbet af turen fangede den fisk vi fik til frokost, hvorefter den blev parteret på båden og grillet på stranden. Det smagte vildt godt!

Grunden til at øen er nationalpark er at det er reddested for en helt masse fugle specielt en slags fugl kaldet Frigate bird, som hverken kan gå eller svømme.

Så får I lige en af mine selfier med udsigt til en af de største reddeområder.

Isla Contoy er en rigtig tropisk paradis ø og det bliver jo ikke dårligere af der ingen bor der.

Et andet sted vi besøgte i løbet af ugen var Puerto Morelos en lille søvnig men hyggelig by mellem de store hotelbyer Cancun og Playa del Carmen. Byen er mest kendt for snorkling da en del af det store koralrev i området kun ligger 600 m fra kysten her.

Et billede fra Playa del Carmens strand, hvor de af en eller anden grund har bestemt sig at have denne kæmpe statue. Playa del Carmen er en hyggelig, men meget turistet by cirka 1 times kørsel fra Cancun.

lørdag den 20. december 2014

20.december

Så er det ved at gå mod enden. Der er 4 dage til juleaften og i julekalenderen er vi nået til min sidste hele uge i Toronto. Det er så føles så urealistisk at det hele snart er ved at være slut. Jeg tror ikke helt jeg forstår det før jeg sidder på flyet mod København. Det har været en helt fantastisk oplevelse at være afsted og jeg vil anbefale det til ALLE! Tag springet! Ja det kan være hårdt og selvfølgelig kan man godt komme til savne dem derhjemme og leverpostej og rugbrød, men det er det hele værd! Min sidste hele uge i Toronto blev brugt på at få set det sidst og få sagt farvel til nogle af alle de skønne mennesker jeg har mødt i Toronto eller som Tove siger " Det er ikke farvel, det er SEE YOU SOON".

En af tingene på min to do liste var at se Royal Ontario Museum, der er byens største museum. Et rigtig fint museum, der dog ikke helt ved om det vil være en naturhistorisk museum eller et normalt historisk museum.

Jeg tænkt det var på tide med et billede af mig også, så her har I mig i Dinosaurer afdelingen.

Verdens længste gade også bedre kendt, som Young Street. En af hovedgaderne i Toronto.

Der måske nogen af jeg der har lagt mærke til at kvaliteten på mine billeder er faldet lidt på det sidste, hvilket dette billed er et godt eksempel på. Årsagen er at skærmen på mit kamera er gået i stykker, så jeg tager lidt billeder i blinde. Så da jeg ville forevige Tove og Martin, mens de var i gang med at studere blev billederne af en eller anden grund ikke skarpe, men det vidst jeg først da jeg kom hjem og fik overført dem til min computer.

Det eneste billede fra biblioteket der blev klart. York University er i modsætning til AAU indrettet til individuelt studiearbejde, så der er studiepladser overalt, hvor man kan sidde alene og arbejde og hvor der ikke må snakkes.

Endnu et hverdagsbillede af  den gade jeg gå på hver gang jeg skal op til metroen.

Her har vi mit kryds, hvor der altid er biler! Selv når jeg kommer hjem med den sidste metro lidt i 2.

En de ting jeg har gjort lidt for lidt i Toronto er at spise på alle de etniske restauranter der er i byen og som vi ikke rigtig har derhjemme, så om lørdagen tog jeg ud og fejrede min juleferie med en god portion etiopisk mad og MUMS! det er altså lækkert.

Og så skulle Caroline og jeg lige nå et smut på Hansen´s det danske bageri inden det var for sent.

Hvor Caroline gik helt i ekstase over de danske varer!

Om aften gik vi ud og spiste Sushi

Hvorefter vi tog Goodbye Party, hvor der så var endnu mere at spise.

Nowrin der holdt fester bor sammen med en gruppe nørder, der havde fundet på at bygge en cocktail maskine. Den lavede nu ikke særlig gode cocktails, men den så sjov ud.